معرفی بخش آسیایی و اروپایی ترکیه

18مرداد1401
0 نظر
معرفی بخش آسیایی و اروپایی ترکیه-qoneholding.com

ترکیه یک کشور بین قاره ای است که در سراسر اروپا و آسیا گسترده شده است. بیشتر ترکیه از منطقه ای به نام آناتولی یا آسیای صغیر تشکیل شده است. با این حال، بخش کوچکی از ترکیه در منطقه ای به نام تراکیه واقع شده است که گوشه جنوب شرقی شبه جزیره بالکان است. اینجا جایی است که بخشی از بزرگترین شهر ترکیه، استانبول را خواهید دید. اما جالب اینجاست که خاستگاه مردم ترکیه نه در سرزمین کنونی خود، بلکه بسیار دورتر در شرق آسیا است. با این وجود، ترکیه مدتهاست در تاریخ اروپا نقش داشته است. در واقع، قلمرو ترکیه زمانی در اعماق اروپا در دوران اوج امپراتوری عثمانی، تا حومه پایتخت کنونی اتریش، وین، امتداد داشت. اگرچه ترکیه اکنون تنها بخشی از اروپا را اشغال کرده است، نفوذ ترکیه همچنان در این قاره قابل مشاهده است. در عین حال، ترکیه نیز بسیاری از عناصر فرهنگی اروپا را پذیرفته و از نظر سیاسی و اقتصادی با غرب همسو شده است.

قلمرو ترکیه

نقشه ای که موقعیت ترکیه را نشان می دهد، کشوری بین قاره ای که از اروپا تا آسیا امتداد دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، اکثریت قریب به اتفاق خاک ترکیه در منطقه آناتولی است که گاهی آسیای صغیر نامیده می شود و بخشی از قاره آسیا است. اکثر جمعیت حدودا 85 میلیونی ترکیه در آناتولی زندگی می کنند. بخش آناتولی ترکیه از شمال شرقی با گرجستان، ارمنستان و آذربایجان، از شرق با ایران، از جنوب با عراق، سوریه و دریای مدیترانه، از شمال با دریای سیاه و از غرب با دریای سیاه همسایه است. دریای اژه و یونان پایتخت ترکیه، آنکارا، که شهری با بیش از 3.5 میلیون نفر جمعیت است، در بخش مرکزی غربی آناتولی واقع شده است. تقریبا تمام شهرهای بزرگ ترکیه نیز در آناتولی واقع هستند. در واقع، تمام شهرهای ترکیه با جمعیت بیش از 1 میلیون نفر در آناتولی واقع شده اند، به جز بخشی از بزرگترین شهر ترکیه، استانبول.

تنگه بسفر بخش اروپایی ترکیه را از آناتولی جدا می کند. بخشی از استانبول در پایگاه کوچک ترکیه در اروپا، در قسمت جنوب شرقی منطقه معروف به تراکیه قرار دارد که بخش اروپایی ترکیه، شمال شرقی یونان و جنوب شرقی بلغارستان را در بر می گیرد. بخش تراکیه ترکیه از شمال با بلغارستان، از شمال شرق با دریای سیاه، از جنوب با دریای مرمره، از غرب با یونان، و از شرق با تنگه بسفر بسیار استراتژیک، که اروپا را از بخشی از ترکیه از آناتولی از هم جدا می کند، همسایه است. جالب اینجاست که اگرچه بخشی از استانبول در آناتولی قرار دارد و بنابراین بخشی از آسیا است، اما این شهر در واقع پرجمعیت ترین شهر اروپا با بیش از 15 میلیون نفر جمعیت در نظر گرفته می شود.

معرفی بخش آسیایی و اروپایی ترکیه-qoneholding.com

ریشه های آسیایی ترک ها

اگرچه جمهوری ترکیه وطن فعلی ترک هاست، اما همیشه این گونه نبوده است. در واقع، خاستگاه مردم ترکیه به هیچ کجای اروپا نزدیک نیست، بلکه بسیار دورتر از شرق در شرق آسیا، یا به طور خاص، کوه های آلتای در مغولستان غربی است. آنها مهاجرت به غرب را در نیمه دوم هزاره اول پس از میلاد آغاز کردند. در قرن یازدهم، ترک‌ها به حاشیه‌های آناتولی رسیدند، جایی که در آن زمان بیشتر ساکنان آن یونانی‌ها بودند. در سال 1037، قبایل ترک امپراتوری سلجوقی را تشکیل دادند که در ادامه آناتولی را فتح کردند. پس از آن تعداد زیادی از ترک‌ها شروع به ورود به آناتولی کردند. پس از یک روند طولانی به اصطلاح ترکی شدن، اکثر جمعیت آناتولی فرهنگ، زبان و دین اسلامی ترکی را پذیرفتند. در نهایت، ترکیه کنونی به بزرگترین سنگر ترک زبانان جهان تبدیل شد.

ترکیه و تاریخ اروپا

اگرچه ترکیه امروز تنها بخش کوچکی از خاک اروپا را در اختیار دارد، اما زمانی کنترل بخش وسیعی از این قاره را در اختیار داشت، بنابراین تاریخ ترکیه را به بخشی از تاریخ اروپا تبدیل کرد. این در زمان امپراتوری عثمانی بود. امپراتوری عثمانی ترکیه در اوج خود، تمام شبه جزیره بالکان را تسخیر کرده بود. در سال 1683، ترک ها به حومه پایتخت اتریش امروزی، وین رسیدند، اما در نهایت شکست خوردند، و این آغاز زوال امپراتوری عثمانی بود. در اوایل قرن بیستم، امپراتوری عثمانی تقریبا تمام قلمرو خود را در اروپا از دست داد، به جز منطقه ای در منطقه تراکیه که تا به امروز بخشی از ترکیه است. با این وجود، ترک‌ها تاثیر عمیقی بر جمعیت‌شناسی اروپای امروزی گذاشتند.

ترکیه و تاریخ اروپا-qoneholding.com

روابط اروپایی ترکیه همچنان باقی است

مسجد علی پاشا در سارایوو، بوسنی و هرزگوین، توسط امپراتوری عثمانی ساخته شد و در سال 1561 تکمیل شد. اگرچه ترکیه دیگر کنترل بخش‌های زیادی از اروپا را در اختیار ندارد، اما میراث ماندگاری در این قاره به جای گذاشت. به عنوان مثال، امپراتوری عثمانی دین اسلام را در بخش بزرگی از جمعیت اروپا گسترش داد. در نتیجه، برخی از مردم در اروپا، به ویژه در آلبانی و بخشی از جمعیت بوسنی و هرزگوین، امروزه هنوز به اسلام اعتقاد دارند.

در عین حال فرهنگ اروپایی به خصوص در صد سال گذشته به ترکیه راه پیدا کرده است. پس از جنگ جهانی اول، که نشانه سقوط امپراتوری عثمانی بود، مصطفی کمال آتاتورک، رهبر جدید ترکیه، تصمیم گرفت این کشور را غربی کند. خلافت اسلامی قدیمی امپراتوری عثمانی منحل شد و یک جمهوری مدرن و سکولار ایجاد شد. ترکیه حتی یک خط لاتین برای زبان ترکی پذیرفت و جایگزین خط عربی این زبان شد. تا 100 سال آینده، ترکیه از نظر سیاسی و اقتصادی با غرب همسو خواهد شد.

استانبول – جایی که اروپا و آسیا به هم می رسند

استانبول در سواحل تنگه بسفر، با افق خیره کننده ای از گنبدها و مناره ها، یکی از شهرهای بزرگ جهان است. برای بیش از 1500 سال، این شهر پایتخت برخی از بزرگترین امپراتوری های جهان بوده است و با درگیر شدن در قاره های اروپا و آسیا، هرگز نمی تواند تخیل را به تصویر بکشد. این استراحت کوتاه شهری در شمال ترکیه بر منطقه سلطان احمد، استانبول قدیمی، ترکیبی متنوع از مساجد تاریخی، بازارهای سرپوشیده و بقایای باستانی رومی قابل توجه تمرکز دارد. استانبول دیگ ذوب فرهنگ ها و پله طبیعی بین شرق و غرب است.

کلام آخر

ترکیه هم در اروپا و هم در آسیا دارای قلمرو است، اگرچه اکثریت قریب به اتفاق خاک ترکیه در آسیا است، اما بخش کوچکی از آن در اروپا است و بخشی از آسیا محسوب می شود. قلمرو ترکیه زمانی تا اعماق اروپا، تا حومه وین، پایتخت کنونی اتریش، امتداد داشت. ترکها در اصل از شرق آسیا آمده بودند. بزرگترین شهر ترکیه، استانبول، پرجمعیت ترین شهر اروپا است. ترکیه بر جمعیت اروپا تاثیرگذار بود. به همین ترتیب، ترکیه نیز بسیاری از جنبه های فرهنگ اروپایی را پذیرفته است.

پیام بگذارید