معرفی انواع اقامت ترکیه

11تیر1401
0 نظر
معرفی انواع اقامت ترکیه

معرفی انواع اقامت ترکیه

معرفی انواع اقامت ترکیه

باید درنظر داشته‌باشید که برای تشکیل زندگی در ترکیه، اولین و مهم‌ترین قدم اخذ اقامت این کشور می‌باشد. مانند بسیاری از کشورهای دیگر، اقامت ترکیه نیز انواع گوناگونی دارد. در این مقاله به معرفی انواع اقامت ترکیه و شرایط اخذ هرکدام پرداخته‌ایم؛ برای اطلاع از جزئیات اقامت در کشوری ترکیه همراه ما باشید.

اقامت در ترکیه شامل اقامت های کوتاه مدت و بلند مدت می شود که برای هرکدام شرایط مختلفی در نظر گرفته شده است. این اقامت ها براساس نوع و نیاز فرد صادر می شود و هر کدام مدت اعتبار مخصوص به خود را دارد. هر فرد خارجی این امکان را دارد که بدون اخذ ویزا و تشریفات اداری به مدت 90 روز در کشور ترکیه اقامت گزیند. اما در صورتی که همین فرد تمایل داشته باشد که بیشتر از سه ماه در این کشور بماند، لازم است اقامت دائم و یا موقت این کشور را دریافت نموده و نسبت به اخذ کیملیک کارت اقدام نماید.

اقامت توریستی ترکیه

اقامت توریستی ترکیه اولین روش دریافت اقامت در ترکیه است. از جمله روش‌ هایی که تعداد زیادی از هموطنان ما توانسته ‌اند به ترکیه مهاجرت کنند، دریافت اقامت توریستی در ترکیه است. این نوع اقامت طبق شرایط و ضوابط خاصی صورت می ‌گیرد، شما با پرداخت هزینه‌ های مربوطه، موفق به اخذ اقامت ترکیه خواهید شد.

قوانین اقامت توریستی ترکیه

قوانین اقامت توریستی در ترکیه تا سال پیش این طور بود که فرد برای اولین بار می‌ توانست با اجاره نامه در سال بعد نیز اقامت خود را تمدید‌ کرده و در ترکیه بماند. اما طبق قوانین مصوب جدید، افرادی ‌که اولین بار اقدام به کسب اقامت توریستی ترکیه می ‌کنند، باید برای تمدید، علاوه ‌بر داشتن اجاره ‌نامه، مجوز کار در ترکیه، اجازه تحصیل و شرایط سرمایه‌ گذاری در این‌ کشور را نیز داشته باشند. برای دریافت اقامت ترکیه فراهم ‌کردن مدارک، موضوع بسیار مهمی است که باید کامل و صحیح، انجام شود. اگر قصد تمدید حضور خود در ترکیه را نیز دارید، دو ماه قبل از پایان مدت اقامت خود، شروع به گذراندن مراحل و امور مربوط به تمدید کنید. براساس قانون جدید 2022 تمدید اقامت توریستی ترکیه از طریق اجاره خانه انجام نمی شود.

  • اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه

آسان ترین راه دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه در ترکیه و در عین حال پر ریسک ترین شیوه است. در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ اداره مهاجرت استانبول طی بیانیه ای اعلام کرد که در مناطق اسنیورت و فاتیح اقامت از طریق اجاره خانه ممکن نیست. بد نیست بدانید شما با اخذ اقامت ترکیه در سال های متوالی نمی توانید پاسپورت و شهروندی ترکیه را دریافت کنید. مشکلاتی ‌که در رابطه با اقامت توریستی در کشور ترکیه با اجاره ملک مطرح است، عدم حمایت قانون از افرادی است که از این ‌طریق، اقدام به حضور در ترکیه می‌ کنند. با این که این نوع اقامت قانونی است، برای فرد سابقه شهروندی محسوب نمی‌ شود.

  • اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت

روش دوم برای دریافت اقامت و تمدید آن ثبت شرکت است  و پس از ثبت شرکت می توانید درخواست اجازه کار داده و اقامت توریستی خود را به اقامت کاری تبدیل کنید. بهتر است که حداقل ۳ ماه قبل از تاریخ اتمام اقامت توریستی خود نسبت به ثبت شرکت خود اقدام کنید.

  • اقامت ترکیه از طریق کار

این روش یکی از بهترین روش های اقامت در ترکیه است چون پس از ۵ سال کار در ترکیه می توانید شهروندی این کشور و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید. شما باید کار مجاز و قانونی در ترکیه انجام دهید و مجوز کار که در ترکی چالیشما ایزنی خوانده می شود دریافت کنید.

برای پیدا کردن کار در ترکیه ۲ شرط را باید داشته باشید:

  1. شرط اول تسلط به زبان ترکی (انگلیسی کافی نیست اما در بعضی مشاغل امتیاز محسوب می شود) و شرط دوم داشتن مهارت حرفه ای در یک تخصص مورد نیاز کشور ترکیه است.
  2. پس از دریافت مجوز کار به شما اقامت کاری ترکیه داده می شود که مزایای زیادی مانند بیمه رایگان پزشکی و… خواهید داشت.
  • اقامت تحصیلی ( دانشجویی) ترکیه

اقامت تحصیلی ترکیه خود دو نوع دارد. روش اول ثبت نام در دانشگاه های ترکیه یا همان اخذ پذیرش است که شما در یک رشته تحصیلی دانشجو می شوید و تحصیل می کنید. نوع دوم که بیشتر برای تمدید اقامت کاربرد دارد از نوع ثبت نام در کلاس های آموزشگاه های زبان متعبر است. با ثبت نام در این کلاس ها می توانید ویزای تحصیلی یک ساله دریافت کنید و مشکل تمدید اقامت خود را حل کنید.

  • اقامت ترکیه با خرید خانه

شما با هر مبلغی و در هر شهر یا روستایی از ترکیه می توانید نسبت به خرید خانه در ترکیه و دریافت اقامت اقدام کنید. باید بدانید که به شما اقامت دائم با خرید ملک تعلق نمی گیرد بلکه همان اقامت یک ساله است که هرسال باید تمدید شود. برای دریافت اقامت دائم شرط مبلغ برای خرید ملک وجود دارد و آن هم خرید ملک به ارزش بالای 400 هزار دلار است. با خرید چنین ملکی شما شهروند ترکیه خواهید شد.

  • اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

شما با سرمایه گذاری و حتی سپرده گذاری در بانک های ترکیه می توانید اقامت ترکیه را دریافت و تمدید کنید. چنانچه در بانک های ترکیه حساب بانکی داشته باشید و حساب شما گردش و سپرده داشته باشد می توانید با ارائه آن به اداره مهاجرت دلیل قانع کننده ای برای تمدید اقامت داشته باشید. شما در ترکیه می توانید با پاسپورت و بدون نیاز به اقامت ترکیه حساب بانکی بین المللی باز کنید. برای سرمایه گذاری در بخش های دیگر، باید مستندات سرمایه گذاری خود را شفاف و با مدارک معتبر تحویل دهید.

  • اقامت ترکیه از طریق ازدواج

برای دریافت اقامت ترکیه چنانچه شما با یک شهروند ترک ازدواج کنید در ابتدا اقامت کوتاه مدت را دریافت خواهید کرد و پس از ۳ سال در صورت تدوام ازدواج شهروندی ترکیه را می توانید اخذ کنید. اما شرایط خاصی مانند عدم سوء پیشینه فردی که با آن ازدواج می کنید در اداره امنیت ترکیه لازم است تا به شما شهروندی تعلق گیرد. برای تولد فرزند کشور ترکیه برای اعطای شهروندی تابع قانون خون است، یعنی تولد فرزند شما در ترکیه هیچ امتیاز خاصی ندارد. برای دریافت شهروندی پدر یا مادر حداقل یکی باید شهروند ترک باشند تا به کودک شهروندی اعطا شود.

  • اقامت دائم ترکیه

در صورت تمدید اقامت کوتاه مدت به مدت ۵ سال امکان تبدیل آن به اقامت دائم و شهروندی وجود دارد. این جمله صحت ندارد و شما نمی توانید با اقامت های توریستی و خرید ملک کمتر از 400 هزار دلار، شهروندی ترکیه و حتی اقامت دائم ترکیه را دریافت کنید. تنها در صورتی اقامت دائم ترکیه بعد از ۵ سال را دریافت خواهید کرد که در ترکیه کار قانونی کنید و اقامت کاری دریافت کنید. اقامت کاری بعد از ۵ سال تبدیل به اقامت دائم خواهد شد ولی اقامت های توریستی و انواع اقامت های کوتاه مدت دیگر به هیچ عنوان به اقامت دائم تبدیل نخواهند شد.

سخن آخر درباره ی مزایای اقامت ترکیه

اخذ اقامت ترکیه مزایای زیادی برای شما به همراه دارد. فرزندان شما با اخذ اقامت ترکیه می توانند از مزایای تحصیل رایگان در مدارس دولتی ترکیه بهره مند شوند. همچنین ثبت شرکت و افتتاح حساب بانکی بین المللی را به راحتی می توانید انجام دهید. شما با دریافت اقامت ترکیه مقیم کشور ترکیه محسوب می شوید، بنابراین به راحتی می توانید از داخل ترکیه درخواست ویزای کشورهای اروپایی و کانادا را از سفارت این کشورها انجام دهید. اخذ ویزای کانادا با داشتن اقامت ترکیه و گردش بانکی در ترکیه از شانس بالاتری برخوردار است. جهت دریافت مشاوره در زمینه ی مهاجرت به ترکیه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

پیام بگذارید