تفاوت اقامت موقت، دائم و شهروندی

11تیر1401
0 نظر
تفاوت اقامت موقت، دائم و شهروندی

تفاوت اقامت موقت، دائم و شهروندی

تفاوت اقامت موقت، دائم و شهروندی

یکی از مسائلی که برای دریافت اقامت کشور ترکیه باید به آن دقت بسیاری داشته باشید، تفاوت میان اقامت موقت، اقامت دائم و تابعیت این کشور می باشد. شما با ناآگاهی در این باره ممکن است تصمیمات اشتباهی اتخاذ نمایید. شما تنها با داشتن پاسپورت کشور ترکیه می توانید بطور کامل حقوق و امتیاز شهروندی همچون شهروندان ترک داشته باشید. البته شما با داشتن اقامت موقت و یا اقامت دائم ترکیه از مزایایی همچون حضور در ترکیه، افتتاح حساب بانکی بین المللی، تحصیل فرزندان شما در مدارس و دانشگاه های این کشور و… بهره مند خواهید شد.

اقامت موقت ترکیه:

شما امکان دریافت اقامت توریستی در کشور ترکیه را دارید و در صورتی که آپارتمان یا ملکی در کشور ترکیه اجاره کرده می توانید اقامت یک ساله ترکیه را به دست بیاورید. البته در طول این یک سال، اجازه کار در ترکیه را نداشته و در صورتی که مایل به اشتغال باشید باید به صورت مجزا برای آن اقدام لازم را انجام دهید.

در این روش شما می بایست هر ساله به تمدید اقامت یکساله خود بپردازید. شما با این روش نه می توانید اقامت دائم ترکیه را دریافت نمایید و نه پاسپورت این کشور را. ولی همانطور که بیان شد بسیاری از مزایای این کشور در دسترس شما خواهد بود ضمن این که این روش، روشی ارزان و قابل دسترس برای هر فرد می باشد

برای این منظور بعد از آن که ملک مورد نظر خود را در کشور ترکیه اجاره نمودید،لازم است که به ادارات مربوطه مراجعه کرده و فرمی به نام راندوو را پر کرده و سپس کیملیک کارت یا همان کارت اقامت خود را دریافت کنید. پس از آن شما می توانید برای اعضای خانواده خود (فرزندان زیر 18 سال) نیز اقامت توریستی دریافت کنید.

اقامت دائم ترکیه:

برای دریافت اقامت دائم ترکیه نیاز است تا شما ۵ سال به صورت متمادی اقامت یکساله خود را تمدید نمایید که دریافت این اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه انجام می پذیرد. با این روش شما از مزایای اقامت موقت برخوردار خواهید بود به علاوه اینکه این روش از اعتبار بالاتری برخوردار می باشد که می تواند کمک شایانی برای تجارت باشد.

اخذ پاسپورت ترکیه:

شهروندی ترکیه در ساده ترین زبان ممکن یعنی فرقی با یک شهروند ترک نداشته باشید، حقوقتان از جانب دولت تضمین شده و کاملا مشخص است، می توانید گذرنامه و تابعیت دریافت کنید حتی می توانید رای نیز بدهید. شما با استفاده ثبت شرکت در ترکیه می توانید شانس خود را برای دریافت پاسپورت این کشور بالا ببرید. برای این منظور نیاز است تا شما دقت کافی به حسابرسی ها و مالیات های شرکت ثبت شده خود در این کشور داشته باشید. با این روش شما می توانید از امتیازات شهروندی کشور ترکیه به صورت کامل بهره مند گردید. شما می توانید از هر یک از مواردی که بیان شد برای دریافت اقامت ترکیه اقدام نمایید. ولی راه بهتر و سنجیده تر این است که ابتدا اقامت موقت یکساله ترکیه را دریافت نموده و با زندگی در این کشور و کسب تجربه درباره سبک زندگی، فرهنگ و تجارت در این کشور، سپس اقدام به خرید ملک در ترکیه و یا ثبت شرکت در ترکیه نمایید.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی در ترکیه

تفاوت های ما بین اقامت دائم کشور ترکیه با شهروندی به قرار زیر هستند:

  • با داشتن اقامت دائم در کشور ترکیه، شما تنها می توانید بدون نیاز به تمدید اقامت یا بدون نیاز به ویزا، در خاک این کشور سکونت داشته باشید و در انجام امور اداری، تحصیلی و تجاری با محدودیت هایی مواجه خواهید بود. اما با اخذ شهروندی ترکیه، شما همانند یک شهروند ترک به حساب می آیید و از تمامی حقوق او برخوردار خواهید بود. به عنوان مثال می توانید رای بدهید، فرزندانتان را به مدارس دولتی بفرستید، مجوز کار دریافت کنید و …
  • با شهروندی ترکیه، هیچ محدودیت زمانی با حضورتان در کشور وجود نخواهد داشت، نه مانند اقامت توریستی که باید تا 5 سال به صورت متوالی بدون خروج طولانی مدت از ترکیه، در این کشور حضور داشته باشید تا نهایتا بتوانید اقامت دائم را دریافت کنید.
  • برای اینکه بتوانید در کشور ترکیه کار کنید، باید مجوز کار دریافت کنید، شرکتی در این کشور ثبت کنید و یا شهروند ترکیه باشید. با داشتن اقامت دائم به تنها نمی توانید مجوز کار در ترکیه دریافت کنید.

دریافت اقامت دائم ترکیه و شهروندی

در صورتی که ملکی با ارزش حداقل 400 هزار دلار آمریکا، در کشور ترکیه خریداری کنید، امکان اخذ شهروندی ترکیه در یک بازه زمانی کوتاه (بین 2 تا 3 ماه) برای شما وجود خواهد داشت. در مراحل بعدی نیز امکان آن را خواهید داشت که پاسپورت و گذرنامه را دریافت کنید. اما در صورتی که ملکی با ارزش کمتر خریداری کنید با تمدید هرساله‌ی آن پس از۵ سال، با شرایط خاصی می توانید اقدام به دریافت اقامت دائم و یا حتی در بعضی موارد قادر به دریافت پاسپورت ترکیه نیز می باشید. توجه داشته باشید این کار با اقامت توریستی امکان پذیر نمی باشد و هیچ گاه اقامت توریستی منجر به اقامت دائم و یا اخذ پاسپورت ترکیه نمی شود.

امتیازات شهروندی و تفاوت با اقامت ترکیه

  • شهروندی در ترکیه صرفا با دریافت پاسپورت ترکیه امکان پذیر است و دارای امتیازاتی میشود.
  • این امتیازات شامل خروج و ورود نامحدود در هر زمان به کشور ترکیه است.
  • امتیاز دیگر آن کار کردن در ترکیه است، بدین ترتیب که شما با داشتن پاسپورت ترکیه علاوه بر اینکه به راحتی میتوانید در ترکیه کار کنید.
  • حتی میتوانید در مشاغل ممنوعه برای خارجی ها نیز مشغول به کار بشوید.
  • امکان دیگری که با داشتن شهروندی میتوان داشت، دریافت وام از بانک های ترکیه است.
  • دیگر امکانات شهروندی ترکیه امکان حضور در رای گیری، بیمه های دولتی و … اشاره کرد.

سخن آخر

در بالا در خصوص تفاوت اقامت دائم با شهروندی ترکیه اطلاعاتی به دست آوردیم که برای آن دسته از افرادی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارند، کاربردی خواهد بود. جهت دریافت مشاوره در زمینه ی مهاجرت به ترکیه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

پیام بگذارید