تبدیل گواهی نامه ایرانی به ترک

9مرداد1401
0 نظر
روش‌های استفاده از گواهینامه ایرانی در ترکیه

تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکیه

شاید شما نیز یکی از افرادی هستید که قصد سفر، مهاجرت به کشور زیبا و دوست داشتنی ترکیه و یا خرید ملک در ترکیه را دارید، یکی از نکاتی که باید قبل از اقامت به کشور ترکیه به آن توجه بسیار زیادی کنید تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکیه که ما در این مطلب قصد داریم به نحوه اخذ صفر تا صد گواهینامه ترکیه بپردازیم.

بهتر است بدانید که گواهینامه رانندگی ترکیه از اعتبار بسیار زیادی برخوردار می‌باشد زیرا با اخذ گواهینامه این کشور می‌توان به راحتی در 140 کشور جهان بدون تغییر گواهینامه به رانندگی کردن پرداخت؛ به طور کلی تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکیه کار بسیار آسانی است و هموطنان عزیز می‌توانند به راحتی اقدام به اخد گواهینامه کشور ترکیه بکنند.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با اخذ گواهینامه این کشور می‌توانید به خرید خودرو در ترکیه نیز بپردازید. برای دریافت گواهینامه کشور ترکیه نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه بسیار زیادی بشود پس اگر قصد تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی را دارید بهتر است این مقاله را از دست ندهید.

روش‌های استفاده از گواهینامه ایرانی در ترکیه

رانندگی در ترکیه با گواهینامه

روش‌های استفاده از گواهینامه ایرانی در ترکیه

قبل از تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک، برای استفاده از گواهینامه ایرانی در کشوری دیگر مانند ترکیه، از سه طریق می توانید اقدام نمایید.

۱- اخذ گواهینامه بین المللی در ایران

۲- ترجمه گواهینامه ایرانی در ترکیه توسط دارالترجمه رسمی و تایید نوتر

۳- تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک در ترکیه

در مورد دو روش اول در مطلبی جداگانه به طور مفصل توضیح داده ایم. برای خواندن این مطلب می توانید اینجا کلیک کنید.

اگر مدت بیش از ۶ ماه در ترکیه بمانید، نیاز هست تا گواهینامه ایرانی خود را به گواهینامه ترک تبدیل نمایید.

تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک نیازمند مدارک و طی کردن مراحلی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مدارک مورد نیاز

مدارکی که برای طی کردن این روند نیاز دارید، شامل: پاسپورت، کارت اقامت ترکیه، گواهینامه ایرانی، مدرک تحصیلی و ریز نمرات دیپلم و ۶ قطعه عکس می‌باشد. توجه داشته باشید که تمامی مدارک فوق باید دارای اعتبار باشند.

مراحل تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک

برای تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک، باید اقامت قانونی ترکیه و در واقع کارت اقامت ترکیه که دارای اعتبار است، را داشته باشید.

ابتدا باید گواهینامه ایرانی خود را به ترکی ترجمه کنید. این ترجمه باید توسط کنسولگری ایران در استانبول صورت گیرد. برای ترجمه توسط کنسولگری باید به صورت اینترنتی از کنسولگری کد پیگیری بگیرید. برای مشاهده سایت کنسولگری برای دریافت کد پیگیری اینجا کلیک کنید.

بعد از اخذ کد پیگیری همراه با کپی و اصل مدارک خواسته شده در سایت، شامل کارت اقامت، پاسپورت و گواهینامه ایرانی به کنسولگری مراجعه کرده و بعد از پرداخت هزینه‌ی کنسولگری برای ترجمه گواهینامه ایرانی اقدام نمایید و بعد از حدود ۱۰ روز مراجعه کرده و ترجمه خود را از کنسولگری تحویل می‌گیرید.

سپس به ترجمه مدرک تحصیلی نیاز دارید. ترجمه مدرک تحصیلی باید توسط دارالترجمه رسمی در ترکیه ترجمه و تایید نوتر شود.

از دیگر مدارک مورد نیاز، برگه گواهی پزشکی می‌باشد که فرد باید به درمانگاه محل اقامت خود مراجعه نماید و پس از انجام معاینه چشم و آزمایشات پزشکی، این گواهی را از درمانگاه بگیرد.

مدرک آخر که به آن نیاز دارید، فیش واریزی بانک به حساب اداره Yabancı sürücü belgesi می‌باشد.

دو کپی رنگی از کارت اقامت و گواهینامه ایران را به همراه آدرس ثبتی در ترکیه، به اداره نفوس محل اقامت خود برده.

برای مراجعه به اداره نفوس باید از قبل وقت (راندوو) بگیرید. برای این کار باید به سایت راندوو مراجعه نمایید. برای مشاهده سایت اینجا کلیک نمایید.

در روز راندوو با مدارکی که تهیه کردید مراجعه می‌کنید و بعد از تحویل مدارک، گواهینامه ترک به آدرس شما پست می‌شود. از زمان تحویل مدارک تا ارسال گواهینامه حدود ۱۰ روز زمان می‌برد.

نکته قابل توجه این است که اخذ گواهینامه ترک به این روش، نیازی به آزمون ندارد و شما بدون آزمون می‌توانید گواهینامه خود را به گواهینامه ترک تبدیل کنید.

روش های استفاده از گواهینامه ایرانی در کشور ترکیه

مراحل دریافت گواهینامه ترکی بعد از ترجمه مدارک رانندگی

بعد از این که مراحل ترجمه مدارک انجام شد، به فرمانداری و یا بخش آپوستل مراجعه کنید تا مدارک شما تایید شود.

بعد از تایید مدارک وقت آن رسیده که یک گواهی سلامت جهت دریافت گواهینامه برای خود تهیه کنید. این گواهی را می توان از تمام مراکز درمانی و یا بیمارستان های ترکیه دریافت کنید.

آزمایش خون و دیگر معاینات پزشکی از جمله اقداماتی می باشد که حتما می بایست برای تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترکی انجام شود.

بعد از این که تمامی مدارک پزشکی خود را دریافت کردید باید به اداره مالیات بروید و حدود ۳۰۰ لیر به حساب دولت ترکیه واریز کنید.

بعد از انجام تمامی مراحل بالا، باید تمامی مدارک از جمله: رسید واریز مالیات، تمامی مدارک پزشکی که از قبل تهیه کرده اید، اصل مدارک رانندگی خود به علاوه ترجمه آن، پاسپورت، کارت اقامت و کپی آن را به پلیس منطقه خود ارائه دهید. لازم به ذکر است که در اداره پلیس حتما باید انگشت نگاری انجام شود.

در مرحله پایانی نوبت به پرداخت هزینه ها می باشد. بعد از پرداخت هزینه ها می بایست ۱۲ روز صبر کنید تا گواهینامه برای شما صادر شود.

مراحل دریافت گواهینامه ترکی بعد از ترجمه مدارک رانندگی

مدارک لازم برای تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترکی

  • اصل و کپی پاسپورت و شناسنامه به همراه ترجمه آن
  • مدارک تحصیلی به همراه ترجمه آن
  • گواهینامه عدم سوء پیشینه
  • رسید هزینه های دولتی
  • برگه ترجمه شده توسط سفارت ایران
  • ۶ قطعه عکس پرسنلی
  • ارائه گواهی پزشکی

مزایا برخورداری از گواهینامه ترکی

داشتن گواهینامه ترکی برای افرادی که به ترکیه مهاجرت می کنند از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه به شرح ۵ مورد از اصلی ترین آن ها پرداخته ایم:

  1. بازدید از دیگر شهرهای ترکیه
  2. دریافت مدارک بین المللی رانندگی
  3. تجربه رانندگی بدون استرس
  4. استفاده از گواهینامه به عنوان مدارک شناسایی قابل اعتبار
  5. آسان شدن روند کاریابی در کشور ترکیه

هزینه اخذ گواهینامه رانندگی ترکی

باید توجه داشته باشید که هزینه کلاس رانندگی در ترکیه هر ساله بروز می‌شود و اکثرا برای دریافت مدرک رانندگی  A1، A2، A و … هزینه‌های متفاوتی باید پرداخت بشود. به طور کلی برای پرداخت هزینه اخذ گواهینامه رانندگی در ترکی باید روز قبل از امتحان در بانک‌های دولیتی این کشور هزینه را پرداخت نمایید؛ در ادامه متوسط هزینه کلاس رانندگی در سال 2021 زا برای شما عزیزان شرح داده ایم:

هزینه کلاس رانندگی A1 ، A2 ، A و F 164،40 لیر
هزینه کلاس رانندگی B برای تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکیه 495،70 لیر
هزینه کلاس C1، C1E، C، CE، D1، D1E، D، DE 827 لیر
هزینه کلاس رانندگی بین المللی ترکیه 330،30 لیر
هزینه متوسط سایر کلاس های رانندگی 134 لیر

اعتبار گواهینامه ترکیه برای ایرانیان

به طور کلی یکی از مواردی که باید در هنگام تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکیه توجه بسیار زیادی به آن داشته باشید، اعتبار گواهینامه ترکیه برای افراد ایرانی می‌باشد، گواهینامه ترکی تمام افراد ایرانی دارای 10 سال اعتبار می‌باشد که همانطور که اشاره شد با این گواهینامه می‌توان در 140 کشور از جهان به راحتی و بدون تعویض گواهینامه به رانندگی کردن پرداخت.

سوالات متداول تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکیه

برای دریافت گواهینامه ترکیه چه مدارکی لازم می‌باشد؟

به طور کلی برای دریافت گواهینامه ترکیه مدارکی لازم می‌باشد که این مدارک شامل رسید هزینه های دولتی، گواهی تایید سلامتی توسط پزشک، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه ترجمه شده، 6 قطعه عکس پرسنلی، کپی و اصل کیملیک، نوبت راندوو، گواهینامه ترجمه شده و … است.

هزینه اخذ گواهینامه رانندگی درکشور ترکیه چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه ترکی هر سال در حال بروزرسانی شدن است و بهتر است بدانید که هزینه کلاس‌های آموزشی و تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکیه با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

مزایای دریافت گواهینامه ترکی چیست؟

دریافت گواهینامه کشور ترکیه همراه با مزایای بسیار زیادی می‌باشد که این مزایا شامل رانندگی آسان در کشور ترکیه، اجازه خرید و اجاره ماشین در کشور ترکیه، استفاده از گواهینامه به عنوان مدرک شناسایی معتبر، گشتن در شهرهای زیبای ترکیه و کار کردن با دریافت گواهینامه ترکیه است.

پیام بگذارید