دفاتر ثبت اسناد رسمی یا نوتر چیست؟

15تیر1401
0 نظر
دفاتر ثبت اسناد رسمی یا نوتر چیست؟

دفاتر ثبت اسناد رسمی یا نوتر چیست؟

دفاتر ثبت اسناد رسمی یا نوتر چیست؟

در روند مهاجرت، دانستن اصول و قوانین حقوقی در کشور مقصد، یکی از اصلی‌ترین اطلاعاتی است که افراد باید به آن توجه کنند. این موضوع به‌ویژه وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که فرد بخواهد از طریق خرید ملک، یا سرمایه‌گذاری مهاجرت کند.

ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است که مقصد مهاجرتی مطلوبی برای ایرانیان به حساب می‌آید. یکی از اطلاعاتی که باید پیش از اقدام برای مهاجرت به کشور ترکیه به ‌صورت کامل کسب کرد، در مورد نوتر یا دفاتر اسناد رسمی این کشور است. این دفاتر کاری مشابه دفاتر اسناد رسمی در ایران انجام می‌دهند.

نوتر (NOTER) چیست؟

نوتر، دفاتر ثبت اسناد رسمی در کشور ترکیه است. به ‌هر دلیلی که قصد اقامت در ترکیه را داشته باشید، باید برای انجام امور حقوقی به دفاتر نوتر مراجعه کنید. خرید و فروش ملک، خرید و فروش خودرو، تمامی امور مربوط به وکالتنامه، تایید ترجمه مدارک و اسناد، تایید ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات، ثبت شرکت و تمامی امور حقوقی مربوط به مسائل اقامت، همه در دفاتر نوتر انجام می‌پذیرند.

مدارک افراد قبل از ارائه به این دفاتر، باید ابتدا در دارالترجمه‌های رسمی، به زبان ترکی استانبولی ترجمه ‌شوند. دفاتر نوتر این ترجمه‌ها را تایید می‌کنند و این تاییدیه در سراسر کشور ترکیه و سفارت‌های این کشور در هر نقطه از جهان اعتبار دارند.

جایگاه حقوقی دفاتر نوتر در ترکیه

در روند مهاجرت به هر کشور، باید مدارک فرد به زبان رسمی آن کشور ترجمه شود. قانون کشور ترکیه به این صورت است که این ترجمه‌ها ابتدا باید در مراکز معتبر انجام ‌شود اما بعد از آن باید در دفاتر رسمی، تاییدیه نوتر را دریافت کند. یعنی ترجمه مدارک، بدون تاییدیه نوتر، در کشور ترکیه اعتبار ندارد. اینکه ترجمه در ایران یا هر کشور دیگری انجام شده باشد اهمیتی ندارد، اما تاییدیه آن باید در ترکیه صورت بگیرد.

برای این امر، ابتدا برگه‌های ترجمه مدارک باید توسط دارالترجمه معتبر مهر و امضا شده و سپس به تایید وزارت دادگستری و سفارت ترکیه برسد. اما این کار را می‌توان در کشور ترکیه نیز انجام داد. به این منظور باید اسناد و مدارک خود را به مترجم معتبری که هم از دفاتر نوتر حق امضا دارد و هم مورد تایید قوه قضاییه ترکیه است، تحویل داده شود. بعد از دریافت ترجمه‌ها باید آن‌ها را برای دریافت تاییدیه به دفاتر نوتر تحویل داد.

در ترکیه قانون به این منوال است که مدارک تنها در یک نسخه ارائه می‌شوند و کپی آن‌ها اعتبار قانونی ندارد. برای داشتن یک نسخه دیگر باید مجددا فرآیند ترجمه را تکرار کرد. که این موضوع مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است.

خدمات دفاتر ثبت اسناد یا نوتر در ترکیه

دفاتر نوتر در تمامی شهرهای کشور ترکیه دایر هستند و هر فردی به ‌راحتی می‌تواند برای انجام امور مربوطه، با یافتن یکی از این مراکز در نزدیکی محل سکونت، به آن‌ها مراجعه کند. پیدا کردن دفاتر نوتر به ‌راحتی از طریق جستجو در اینترنت امکان‌پذیر است.

بر اساس قوانین حقوقی کشور ترکیه، مراکز نوتر خدمات مختلفی را به متقاضیان ارائه می‌کنند. وظایف این دفاتر به شرح زیر است:

  • تهیه و تنظیم سند‌های مربوط به خرید و فروش ملک، زمین و املاک تجاری
  • تنظیم وکالتنامه
  • تنظیم وصیتنامه
  • تنظیم سندهای خرید و فروش خودرو
  • تنظیم سندهای توافق میان افراد حقیقی و حقوقی
  • تنظیم سندهای مربوط به شرکت‌ها
  • تایید ترجمه اسناد و مدارک افراد مانند اسناد املاک، سند ازدواج، اسناد بانکی، مدارک تحصیلی و ازدواج
  • تهیه و تنظیم تمامی سندهای حقوقی و قراردادها

هزینه‌های دفاتر نوتر در ترکیه

برای برآورد دقیق قیمت خدمات دفاتر نوتر باید یا به خود این مراکز مراجعه کرد یا با وکیل آشنا به این مسائل مشورت کرد. تعیین میزان هزینه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که مطابق با لیست هزینه های دولتی است.هر کدام از خدمات دفاتر نوتر، هزینه جداگانه‌ای دارد و این هزینه بر اساس مرحله اداری، نوع سند و تعداد صفحات متفاوت است.

برای مثال هزینه تهیه و تنظیم قرارداد ملک در ترکیه بر اساس منطقه، متراژ خانه و عوامل دیگر متغیر است (بین 120 تا 350 لیر). طبیعی است که این هزینه با دریافت تاییدیه ترجمه مدارک تحصیلی، ترجمه پاسپورت و هر کدام از دیگر خدمات نوتر تفاوت دارد. برای مثال ترجمه و تاییدیه پاسپورت به زبان ترکی 50 تا 100 لیر هزینه دارد.

بنابراین قبل از حضور در این مراکز، باید از میزان هزینه کار، اطلاع داشت تا مشکلی در این مراکز برای فرد پیش نیاید.

مراحل انجام کار در دفاتر نوتر

قبل از مراجعه به هر مکان اداری یا حقوقی، بهتر است تا حدودی با فضا و شرایط کاری این مراکز آشنا بود. دفاتر نوتر همان‌طور که پیش تر گفته شد، در تمامی شهرهای ترکیه شعبه دارند. اولین نکته برای اتباع خارجی، لزوم آشنایی با زبان ترکی است. در صورت آشنا نبودن با این زبان، مترجمی معتبر به افراد معرفی خواهد شد که ضمن داشتن تسلط کافی به زبان ترکی، با اصطلاحات حقوقی نیز آشنا است.

هنگام مراجعه به این دفاتر باید مدارک شناسایی به‌ همراه داشت. مهاجرین باید گذرنامه و کپی آن را نیز همراه داشته باشند. بعد از تایید هویت فرد، با پرکردن فرم‌های مربوط، درخواست لازم اعلام خواهد شد. بعد از ثبت درخواست، مسئول مربوطه، با توجه به درخواست فرد، تشکیل پرونده خواهد داد و مدارک تکمیلی را نیز اعلام خواهد کرد.

مترجم همراه با فرد متقاضی، قدم به قدم تمامی مراحل تکمیل فرم و موارد خواسته شده را ترجمه کرده و به او مشورت‌های لازم را خواهد داد. اسناد و مدارک اعلام شده، ضمیمه پرونده می‌شوند و سپس در حالیکه مسئول دفتر، تمامی اسناد و فرم‌های مربوطه را برای فرد می‌خواند، مترجم به‌صورت همزمان آن‌ها را برای متقاضی ترجمه خواهد کرد.

در صورت تایید متقاضی، اسناد و مدارک امضا خواهند شد. معمولا در بیشتر موارد امضای شاهد هم برای ادامه مراحل قانونی لازم است. پس قبل از حضور در دفاتر نوتر، برای همراه داشتن شاهد، باید هماهنگی‌ها لازم را انجام داد.

در انتها، هزینه‌های مربوط به‌صورت نقد یا به وسیله دستگاه‌های کارت‌خوان پرداخت شود. اسناد در دو نسخه تهیه و امضا خواهند شد که نسخه اصلی به متقاضی تحویل داده شده و نسخه دوم در دفاتر نوتر نگهداری خواهد شد.

مدارک لازم جهت حضور در دفاتر نوتر

همان طور که گفته شد، برای حضور در دفاتر نوتر باید اسناد و مدارک معتبر شناسایی به ‌همراه داشت. در ادامه به مدارک لازم برای حضور در دفاتر نوتر اشاره خواهیم کرد:

– برای اتباع خارجی علاوه بر کارت شناسایی، همراه داشتن اصل و کپی پاسپورت الزامی است.

– دریافت کد مالیاتی. برای خرید ملک و در مرحله ثبت سند، باید ابتدا از اداره مالیات ترکیه، کد مالیاتی دریافت کرد. اگر معامله به ‌صورت وکالتی انجام شده باشد، متقاضی باید اصل و ترجمه وکالت نامه را نیز همراه داشته باشد.

– همراه داشتن شش قطعه عکس

– اصل و ترجمه پاسپورت

لازم به ذکر است که ترجمه مدارک باید توسط مترجمان تایید شده توسط نوتر انجام شود. مدارک رسمی این مترجم، قبلا توسط وزارت دادگستری و دفاتر نوتر تایید شده است. یک نکته مهم در مورد ترجمه مدارک این است که، ترجمه مدارک تحصیلی و نمرات، دارای اعتباری دائمی هستند اما ترجمه مدارک مربوط به هویت فرد، مانند شناسنامه، سند ازدواج و پاسپورت تا شش ماه دارای اعتبار هستند و بعد از گذشت این مدت باید مجددا تاییدیه این مدارک توسط دفاتر نوتر تمدید شود.

سخن پایانی

یکی از مهم ترین موارد در روند مهاجرت به ترکیه و سرمایه گذاری، آگاهی از اصول و قوانین حقوقی است؛ همانxور که عنوان گردید، دریافت تاییدیه نوتر اصلی ترین مرحله اداری برای انجام فعالیت های مختلف از جمله خرید ملک و غیره می باشد.

یک نکته مهم در مورد دفاتر نوتر، تفاوت آن‌ها با دفاتر اسناد رسمی در ایران است. به این ترتیب که امضای متصدی که کارهای متقاضی را انجام می‌دهد در کشور ترکیه وجاهت قانونی دارد و نیازی به تایید سردفتر نیست. اما در ایران، تمامی مراحل قانونی در انتها باید به تایید و امضای سردبیر برسد. به این ترتیب در مدت زمانی کوتاه و به آسانی، می‌توان تاییدیه رسمی در کشور ترکیه را کسب کرد.

در این مقاله به طور مفصل به معرفی و بررسی فرآیند تاییدیه نوتر اشاره کردیم. امیدواریم توانسته باشیم به تمامی سوالات و ابهامات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

پیام بگذارید